Bu ayet Hafs Mushafı sırasına göre baştan
4059, sondan
2178. ayet;
39. sure ve bu surenin
1. ayetidir. Bu ayetin kelime sayisi
6, harf sayısı
29 ve toplam ebced değeri ise
1341 olarak hesaplanmıştır. Bu ayetle aynı/benzer
1 ayet daha bulunmaktadır. Bunlar;
46:2 ayetleridir.
تنزيل الكتاب من الله العزيز الحكيم
تنزيلالكتابمناللهالعزيزالحكيم
Tenzîlu-lkitâbi mina(A)llâhi-l’azîzi-lhakîm(i)
Kitab’ın indirilmesi mutlak güç sahibi, hüküm ve hikmet sahibi Allah tarafındandır.
Müfessirlerin çoğuna göre her iki âyette geçen “kitap” ile Kur’an-ı Kerîm kastedilmiştir; ilk âyetteki kitapla bu sûrenin, ikincisiyle Kur’an’ın kastedildiğini düşünenler de vardır (Zemahşerî, III, 337). İbn Atıyye’nin tercih ettiği (IV, 517), bize de daha isabetli görünen diğer bir görüşe göre ilk âyetteki kitapla başlangıçtan itibaren bütün peygamberlere indirilen kitaplara, ikincisiyle de Kur’an-ı Kerîm’e işaret edilmiş; yüce Allah’ın, önceki peygamberlere, insanlık için yol gösterici olan ve yasalar koyan kitaplar indirdiği gibi Hz. Muhammed’e de bu kitabı, Kur’an’ı indirdiği belirtilmiştir.
Râzî, Mu‘tezile’nin görüşünden de yararlanarak ilk âyetteki azîz ve hakîm sıfatlarını bu bağlamda özetle şöyle açıklamaktadır (XXVI, 238): Azîz, “asla yenilemeyecek derecede güçlü”; hakîm, “arzularına göre değil hikmetin gereğine göre iş yapan” demektir; bu da Allah’ın evrendeki bütün olup bitenleri eksiksiz bildiği anlamına gelir. Buradan Allah’ın üçüncü bir niteliği ortaya çıkar ki o da hiçbir şeye muhtaç olmayışıdır. İşte âyetteki “el-azîzi’l-hakîm” kısmı Allah’ın bu üç sıfatını yani güçlü, kusursuz hikmet sahibi ve ihtiyaçtan münezzeh olduğunu ifade etmektedir. Bu sıfatlara sahip olan Allah’ın bütün yapıp yarattıkları kesinlikle iyidir, doğrudur; engel tanımayan mutlak gücü sayesinde, olağan üstü bir iletişim yolu olan vahiy ile indirdiği kutsal kitaplar da O’nun engin ilim ve hikmetinin dünyaya ve insanlığa yansıyan ışıklarıdır. 2. âyette Kur’an’ın indirilişini “gerçeğin bilgisi” (hak) kavramıyla ilişkilendiren ifade de bunu göstermektedir. Her iki âyette Kur’an’ın Allah katından geldiği gerçeğine itiraz edenlere cevap verilmektedir.
Allah, hiçbir şeye muhtaç olmadan dilediği her şeyi en doğru ve en iyi bir şekilde yapabilecek derecede güç, bilgi ve hikmet sahibidir; geçmişteki kutsal kitapları ve Kur’an’ı da O indirmiştir. Bu gerçek açıkça belli olduktan sonra, 2. âyette artık insanın görevinin, içten bir saygı ve bağlılıkla yalnızca Allah’a kulluk etmek olduğu sonucuna varılmıştır. Âyette bu saygı, bağlılık ve kulluk ihlâs kavramıyla ifade edilmektedir. İhlâs, “gerek ibadetleri gerekse diğer dinî ve ahlâkî davranışları riyâ ve gösterişten, çıkar kaygılarından uzak olarak yalnızca Allah rızası için yapmak” anlamına gelir.
(Bu) Kitabın indirilişi, güçlü, doğru hüküm veren Allah’tandır.
Bu kitap, her şeye gücü yeten ve her işinde hikmet bulunan Allah tarafından indirilmiştir.[486]
[486] Zümer sûresi hakkında genel bilgi için bk. Bayraklı, KUR’ÂN TEFSÎRİ, XVI, 315.
Kitap'ın indirilmesi, Mutlak Üstün Olan, En İyi Hüküm Veren Allah tarafındandır.
(Bu) Kitab'ın indirilmesi, Üstün ve Güçlü olan, Hüküm ve Hikmet sahibi Allah (katın) dandır.
Kitabın indirilişi, üstün, hüküm ve hikmet sahibi Allah tarafındandır.
Bu kitabın indirilişi, mağlup edilemeyen bir güce sahip ve herşeyi yerli yerince yapan Allah tarafındandır.
Sûre son kitaptan söz ederek başlar. Dinin, hayat tarzının sadece Allah’a tahsis edilmesi gerek-tiğini emredip, putlara ibadet ve itaatin caiz olmadığına kesin delillerle cevap verir. Kevnî ayetlere de genişce yer veren sûremiz cehennem sahneleri sergiler ve birden fazla ilaha kulluk edenlerle tek Allah’a inananlar arasındaki farkı açıklayan bir misal getirir. Mü’minlere mü’mince yaşama imkanı olmayan bölgelerden hicret edip hareket edilmesi emredilir. Ve sûre kâfirlerin peygamberden taviz beklememeleri için açıkca tavrını or-taya koyması emredilerek son bulur. Sûreye Gurâf adı da verilir.
Bu mükemmel kutsal kitap Kur'ân, kudretli, hikmet sahibi ve hükümran olan Allah tarafından bölüm bölüm indirilmiştir.
Kitab'ın indirilişi güçlü ve hakim olan Allah tarafındandır.
(Bu) Kitabın indirilmesi, üstün ve güçlü olan, hüküm ve hikmet sahibi Allah (katın)dandır.
Bu Kitab'ın indirilmesi, aziz, hakim olan Allah'dandır.
Kitabın (bu Kur’anın) indirilişi; izzet, kudret ve hikmet sahibi olan Allah katındadır.
Bu kitabın indirilmesi emre olan, bilge olan Allah katından
(Bu) Kitab'ın indirilmesi, mutlak galip, hüküm ve hikmet sahibi Allah (tarafın)dandır.
Kitap'ın indirilmesi, güçlü ve Hakim olan Allah katındandır.
Bu Kitap izzet ve hikmet sahibi Allah katından indirilmiştir.
Kitabın indirilmesi, Üstün ve Bilge olan ALLAH'tandır.
Bu kitabın indirilişi, Azîz ve Hakîm olan Allah tarafındandır.
İndirilişi bu kitabın Allahdan, o azîz, hakîm Allahdandır
(Bu) kitabın indirilmesi, o mutlak gaalib, o yegâne hukûm ve hikmet saahibi Allahdandır.
(Bu) Kitâb'ın indirilmesi, Azîz (kudreti dâimâ üstün gelen), Hakîm (her işi hikmetli olan) Allah tarafındandır.
Kitabın indirilişi çok güçlü ve her şeyin hükmünü veren Allah tarafındandır.
Kitabın indirilmesi yegâne galip ve hakim olan Tanrı tarafındandır.
[3] Mekke'de nâzil olmuş (75) âyettir.
(Bu) Kitabın indirilmesi, güçlü ve hikmet sahibi olan Allah'tandır.
(Mekke’de nazil olmuştur ve 75 ayettir. Adını, 71 ve 73. ayetlerde geçen mümin ve kâfirlerin oluşturduğu topluluklar anlamına gelen “zümer” kelimesinden almıştır.)
Bu kutlu Kitap, sonsuz kudret ve hikmet sahibi olan Allah tarafından gönderilmiştir.
Mekke döneminin ortalarında, Sebe’ sûresinden sonra indirilmiştir. “Zümer; zümreler, gruplar” demektir. Sûre bu adı, inananların cennete, kâfirlerin de cehenneme gruplar hâlinde gidecekleri anlatan 71-73. ayetlerinden almıştır. 75 ayettir.
Kitab’ın kısım kısım indirilmesi Hakîm Azîz Allah’tandır.
Bu Kitabın indirilmesi, O çok güçlü, hüküm (ve hikmet) sahibi olan Allah’ın katındandır.1
1 Aynı âyet için Bk. (Casiye: 2, Ahkaf: 2)
BU ilahî kelâmın indirilişi, güç ve hikmet Sahibi olan Allah'tandır:
Bu kitap, her şeye gücü yeten ve her hükmü doğru olan Allah katından indirilmiştir. 4/82, 27/6
BU ilâhî mesaj, her işinde mükemmel olan, her hükmünde tam isabet kaydeden Allah katından indirilmedir:[4100]
[4100] Burada Allah için kullanılan ‘Azîz ve Hakîm sıfatları, aynen Kur’an için de kullanılır. Dahası burada bu iki sıfat el-kitâbı da niteleyebilir. Bu da Kur’an’ın şuurlu bir özne oluşuna delâlet eder. Zımnen: Vahiy kendisine özne muamelesi yapanın öznesi olur ve onu inşâ eder. Zira vahiy gerçek bir mürşid-i kâmildir.
(Bu) kitabın indirilişi, azîz, hakîm olan Allah'tandır.
Bu kitabın vahyolunup parça parça indirilmesi, azîz ve hakîm (mutlak galip, tam hüküm ve hikmet sahibi) Allah tarafındandır. [26, 192-195; 41, 42]
Kitabını indirilmesi, aziz hüküm ve hikmet sahibi Allah tarafındandır.
Bu Kitab’ı indirme işini, daima üstün ve bütün kararları doğru olan Allah yapmıştır.
Kitabın indirilmesi, güç ve hüküm sahibi Allah'tandır.
Kitabın indirilişi, kudreti herşeye üstün olan, sonsuz hikmet sahibi Allah tarafındandır.
Bu Kitap'ın indirilişi Azîz ve Hakîm olan Allah'tandır.
indürmegidür kitāb’uñ Tañrı’dan beñdeşsüz dürüst işlü sözlü.
Bu Ḳur’ān inmegi ḥikmetler issi ‘azīz Tañrıdandur.
Kitabın (Qur’anın) nazil edilməsi yenilməz qüvvət, hikmət sahibi Allah tərəfindəndir!
The revelation of the Scripture is from Allah, the Mighty, the Wise.
The revelation of this Book is from Allah,(4242) the Exalted in Power, full of Wisdom.*
4242 In connection with Revelation two qualities of Allah are mentioned: (1) that He is All-Powerful and can carry out His Will in spite of all opposition; and (2) that He is full of knowledge and wisdom. The first answers those who question how Allah can send Revelation to man; the second explains that true wisdom consists in carrying out Allah's Will as revealed to us.